måndag 27 maj 2013

iMovie

Klass 1-4B på Östervångsskolan har arbetat med att göra en film. Det är i samband med vår tema "Vänskap och Respekt" och vi tänkte att eleverna får göra en egen film om vänskap. Eleverna har gjort manus och hela arbetet med filmen från början till slut nästan helt själva. Vi filmade med iPad. Det fungerade bra att filma med iPaden för det var lätt att se i skärmen hur klippet skulle bli. Därefter redigerade eleverna och vi använde appen iMovie. Appen var lätt att använda och lätt att redigera. Men när vi skulle ha förtexter och eftertexter i filmen blev det problem. Det fanns inga bra eller enkla möjligheter att göra eftertexter i filmen. Det blev några turer till vår iPad-proffs Henrik. Vi fick skapa texter i appen Book Creator och flytta över till filmen. Vi förstod sen att det var begränsat i appen. Eleverna ska bjuda de yngsta på en bioföreställning. Det kanske också ska visas under temadagen den 5 juni i infoskärmen.  
 
 

 
Från Malin och Elin